hypnotherapie

Hypnotherapie

Hypnose is een toestand van diepe ontspanning die de geest helpt zich te concentreren, waardoor het onbewuste reageert op suggesties. In deze staat van ontspanning en gerichte aandacht kan de hypnotherapeut jouw onderbewustzijn de informatie, suggesties en hulpmiddelen geven die het nodig heeft om comfortabeler te worden en bijvoorbeeld de pijn te verlichten.

Hypnose is een staat van verhoogd bewustzijn, ook wel trance genoemd. Deze kan worden bereikt door begeleide ontspanning. Dat klinkt ingewikkeld, maar wij verkeren dagelijks in een trancetoestand. Ben je ooit zo verdiept geraakt bij een boek of film, dat je de telefoon niet hoorde overgaan of niemand tegen je hoorde praten? Dat is ook trance.

Cognitieve neurowetenschappers hebben veel onderzoeken uitgevoerd die hebben aangetoond dat slechts ongeveer 5% van onze cognitieve activiteiten, activiteiten zoals emoties, acties, gedragingen en beslissingen, bewust is. De overige 95% wordt onbewuste gegenereerd. Denk daar even over na. 95% van onze geest die we van minuut tot minuut gebruiken, bevindt zich op het onbewuste niveau.

De meeste van onze beslissingen, acties, emoties en gedrag hangen af van ons onbewuste bewustzijn. Het laat ons hart kloppen, ons voedsel verteren, stelt ons in staat om naar huis te rijden zonder elke keer de route te bestuderen, apparaten aan te zetten zonder elke keer de handleiding te lezen, enz. We voelen ons verliefd of boos als onze partner op een bepaalde manier kijkt, het verscheurt om als we diepdroevige passages in een boek lezen, en zet ons op scherp als we een deur horen dichtslaan.

De onbewuste geest bevat dus al het bewustzijn dat niet in de bewuste geest zit. Het is een pakhuis van onze geest. Het houdt het lichaam draaiende en functioneert, heeft een herinnering aan elke gebeurtenis die we hebben meegemaakt en is de bron en opslagplaats van onze emoties. De onbewuste geest is echt waar al het leren, overtuigingen, gewoonten en gedrag wordt gecreëerd en waar ook verandering plaatsvindt.

Hoe werkt hynotherapie?

Onze gedachten hebben een grote invloed op hoe ons lichaam aanvoelt. In feite kunnen onze gedachten tot op zekere hoogte regelen hoe ons lichaam zich voelt. Als wij controle hebben over onze gedachten, kunnen we de manier waarop ons lichaam aanvoelt beïnvloeden. Soms hebben wij daarbij hulp nodig. Hypnotherapie kan ons helpen om los te komen, om verschillende delen van onze geest te gebruiken om anders te denken, om de manier waarop ons lichaam reageert te veranderen en om ons te helpen voelen, handelen en ons gedragen op een manier die gezonder en nuttiger is.

Is hypnotherapie gevaarlijk?

Er bestaan veel misverstanden rondom hypnose. Als je deskundig wordt gehypnotiseerd houd je altijd de volledige controle. Mensen onder hypnose kunnen niet iets doen of zeggen wat ze niet willen, ze hebben de volledige vrijheid om de suggesties van de therapeut te accepteren of af te wijzen. Ook kun je altijd uit de trancetoestand komen wanneer je maar wilt.

Wanneer kies je voor hypnotherapie?

Veel moeilijkheden die we hebben, veel ziekten, ziekten, dwanghandelingen, zenuwaandoeningen en mentaal gegenereerde ziekten hebben te maken met een deel van het onbewuste. Het is soms moeilijk te begrijpen dat juist het gebied dat een probleem veroorzaakt, hetzelfde gebied is dat ons elke dag tegen schade en gevaar beschermt. Als we alleen onze bewuste geest gebruiken creëren we grenzen en beperkingen. Met ontspanning en trance hebben wij toegang tot de onbewuste geest en kunnen we hiermee rechtstreeks communiceren. De bewuste geest blijft wakker en opmerkzaam, maar rust gewoon. Daardoor stelt de trancetoestand jou beter in staat om op suggesties te reageren. Wat hypnotherapie bijzonder nuttig maakt bij het helpen veranderen van bepaald gedrag, zoals roken, of bij het helpen veranderen van percepties en sensaties die nodig zijn voor het behandelen van pijn.

Hypnotherapie en pijn

Hypnotherapie is buitengewoon effectief bij het verlichten van pijn. Pijnwaarneming bestaat in feite uit twee delen. Ten eerste het gevoel dat er iets ongemakkelijks gebeurt met een deel van ons lichaam, en ten tweede onze reactie op deze informatie. Pijn heeft een functie. We willen er niet vanaf komen, omdat het ons laat weten dat er schade aan ons wordt toegebracht. Het helpt jou dat deel van jouw lichaam te beschermen en waarschuwt om afstand te nemen van datgene dat pijn veroorzaakt. Dus we hebben pijn nodig. Maar hoe zit het als de pijn chronisch wordt? Het heeft zijn signalerende rol al vervult door ons te waarschuwen.  Waarschijnlijk heb je dat lichaamsdeel al beschermd tegen de schadelijke stimulus. Jij hebt de pijn dan niet langer nodig om te waarschuwen. Misschien heb je nog steeds een klein ongemak nodig, om te herinneren dingen niet te overdrijven. Maar intense pijn heb je zeker niet meer nodig.

Dit is waar hypnotherapie kan helpen. Door ontspanning en gerichte concentratie te gebruiken om de manier waarop we denken te veranderen en onze gedachten over hoe we ons voelen te veranderen. Wij krijgen zo meer controle over pijn en kunnen ons lichaam een comfortabeler gevoel geven.

Hypnotherapie in de Psychotherapie Praktijk Limburg

Bij Psychotherapie Praktijk Limburg integreert dr. Anna Huysse haar kennis over de ‘brain–gut axis’ in haar praktijk. De “hersen-darm as” duidt aan dat de darm en brein voortdurend en tweezijdig met elkaar communiceren. Darmgestuurde hypnotherapie is ontwikkeld door de groep van Peter Whorwell in 1984. Het wordt voornamelijk gebruikt voor patiënten met gastro-intestinale stoornissen. De patiënt wordt geïnstrueerd met behulp van visualisatie- en tactiele technieken die de gastro-intestinale functie normaliseren en de symptomen verminderen. Deze therapievorm heeft een langdurig positief effect op patiënten met prikkelbare darmsyndroom (IBS). Er is geen volledige remedie bekend voor IBS en de behandeling beperkt zich dus tot symptoombestrijding. Studies tonen het effect van hypnotherapie voor IBS-patiënten aan en er werden geen negatieve effecten van de behandeling gevonden.

Je kunt de voordelen van (darmgestuurde) hypnotherapie ervaren door hier de eerste stap te zetten en een intake te plannen.